Jonas Linders

Att göra data till skinande diamanter

Att effektivt kunna dra nytta av big data har på kort tid blivit en topprioritet både hos företag i privata näringslivet och organisationer inom den offentliga sektorn.

Det handlar, med några slitna uttryck, om att kunna skilja agnarna från vetet eller att hitta nålen i höstacken av enorma datamängder - eller som mina internationella kollegor säger: att gå från data till diamanter.

”Data to Diamonds” är också titeln på den bok som CGI nyligen gett ut om insikter och ramverk för big data, efter att ha samlat in de senaste erfarenheterna från projekt runt om i världen.

Den nya uppdaterade versionen, “Data to Diamonds: Delivering Valuable Business Insights”, utgör en guide till data och dataanalys. Den förklarar hur organisationer kan dra nytta av kraften hos data för att bli bättre och mer innovativa, för att uppnå sina mål och för att överträffa konkurrenterna. I boken delar vi med oss av de erfarenheter som görs dagligen av de fler än 5 000 CGI:are som arbetar med kunder i big data- och analysprojekt.

Vi har utgått från de viktigaste målen och utmaningarna som företagen och organisationerna möter just nu. Våra kunder betonar att de utmanas att investera i att förändra verksamheten, samtidigt som de måste bli mer effektiva i att driva verksamheten.

Jag kan varmt rekommendera Data to Diamonds för dess kombination av handfasta tips, teoretiska modeller, ”best practices” och verkliga kundexempel. Vår förhoppning är att den ska bidra till lyckade big data-projekt som ger verkligt affärsvärde!

Om du är intresserad av nya Data to Diamonds går det att ta del av ett utdrag ur boken här eller att beställa den på den här länken. Boken är skriven på engelska.

Blog moderation guidelines and term of use