Mattias Grönberg

Digital transformation – inte bara en hype!

Full av inspiration efter innehållsrika kunddagar i både Stockholm och Göteborg på temat digital transformation. En malande tanke för många som talar om digital transformation är frågan som ständigt surrar - vad är det som inte redan är sagt? För oss på CGI har perspektivet glidit mellan det konkreta – visa på exempel på förflyttningar på den digitala resan som våra kunder gör dagligen till att tolka och förstå det som händer i branschen och omvärlden härnäst.

Jag tar med mig hur vår VD Pär Fors svarade på frågan om digital transformation inte bara är en hype? För första gången är branschen själv tagen på sängen över den snabba utvecklingen, trots en tradition av att ständigt hitta på nya ”buzzwords”. Förändringen är konkret, den griper in i våra verksamheter och i vår vardag som slutkunder på alla håll, och det går fort.

Conny Svensson, CGI

Min kollega Conny Svensson höll ett mycket inspirerande föredrag på temat – Jaget kvantifierat i den digifysiska världen. Information som hot och möjlighet – 2029 når vi ”the tipping point” – då vi inte längre kommer att kunna styra över hur all samlad information om oss som konsumenter används. Men kreativiteten kvarstår som, om inte unikt mänsklig, så som själva förutsättningen för den digitala transformationen.

Mest minnesvärt var när en av våra kunder och CIO för ett av Sveriges största internationella företag tog mig åtsidan efter avslutad presentation och förkunnade att - den största förändringen – den kommer IT-avdelningarna själva att gå igenom.

Snart är det midsommar i den fysiska (icke-digitala) världen, och jag passar på att önskar alla en trevlig sommar!

Blog moderation guidelines and term of use