Martin Högenberg

Hur sker innovation? – Med inspiration från besök på MIT

Efter att ha tillbringat en knapp vecka i Boston på MIT med omnejd tillsammans med "innovationsledare" från nätverket Innovation Pioneers så har upplevelsen nu börjat sätta sig. Från CGI medverkade jag tillsammans med Conny Svensson som ansvarar för Digital Transformation på CGI Sverige.

På MIT pratas det mycket om diversifierade team. De blandar tekniker, forskare, beteendevetare, konstnärer m.fl. i alla möjliga olika kombinationer, eftersom de menar att detta är en förutsättning för att lyckas med innovation. När jag kollar i mitt eget nätverk så inser jag att har jag tillgång till samma variation av människor. Men hur utnyttjar vi exempelvis att en person utanför jobbet är en fantastisk konstnär? Alldeles för lite, oftast inte alls. På fritiden är vi amatörer inom olika discipliner. Själv är jag konstnär, bagare och ultralöpare – tänk bara om jag skulle dra nytta av den kreativiteten och uthålligheten inom ramen för mitt innovationsarbete på jobbet! Det finns massor av verktyg för att få människor att gå utanför sin roll, men det vi verkligen behöver dra nytta av kontinuerligt är människors passion. (Ordet amatör kommer från Amore, som handlar om det vi älskar, det vi har en passion för.) Problemet är inte att kompetenserna saknas för att verkligen skapa diversifierade team, utan för att vi inte tillåter människor att ge utlopp för sin passion när vi driver innovation på stora bolag, eftersom det ofta finns regler (uttalade eller outtalade) för hur vi ska vara i våra roller.

På MIT finns det ett mod, och en övertygelse om att de skapar saker som blir världsomvälvande. Till viss del har vi det i våra bolag också, men inte alls i samma omfattning. Här handlar oftare om att göra saker som känns realistiska. På MIT har de flyttat fram gränserna för vad som är ”realistiskt”. De har ett större fokus på att kontinuerligt experimentera och lära sig, vilket är den naturliga skillnaden mellan vetenskap och det som händer på större bolag. Miljön på MIT är inspirerande, full av kaffe och människor som vill förändra världen.

Konkurrensen mellan innovation och förvaltning, dvs. att ta hand om saker som skall göras idag och imorgon och det vi gjorde igår, är stenhård. Detta var en av de tydligaste erfarenheterna för oss som medverkade på resan. I vår gemensamma reflektion sammanfattade Niclas Ingeström från Stena sammanfattade detta som ”SOY - Shit Of Yesterday”. Detta är det största hotet mot innovation som alla stora bolag känner sig hemma i. Hur blir vi av med gårdagens problem, så att de inte hindrar oss från att skapa en framtid som är ljus?

Stora bolag är inte de bästa på att hitta och driva de stora innovationerna som revolutionerar, men vi är bra på att göra delar av det. Därför är det extremt viktigt att se över sin samverkan med nya startups, dvs. hur man kompletterar dessa med en storbolagsaffärs affärsmodell, med en tillgång till kunder, relationer och en förmåga att leverera i stor skala, vilket gör det möjligt att skala upp innovationer. Att förstå sin roll i en innovations nätverk är extremt viktigt, och det utmanar vårt sätt att driva innovation. Nu är det viktigare än någonsin att skapa rätt nätverk så att vi kan skapa värde för våra kunder med hjälp av innovationer från olika aktörer.

På MIT finns ett självförtroende, som de skapat av och med sina entreprenörer, vilka ständigt tillåts experimentera i diversifierade grupper. Ett exempel är MIT Media Lab, som arbetar efter mottot "Demo or Die". Ett besök på MIT är svårt att beskriva. Det är en märklig blandning av visuella saker, historier och personligheter, som måste upplevas. Att ha upplevt detta med många andra som leder innovation på stora företag i Sverige (initiators inom nätverket Innovation Pioneers), är det som gör att vi nu har fler perspektiv i vår verktygslåda när vi ska driva innovation på hemmaplan. Lika mycket som besöket på MIT gav mig, fick jag från att ha gjort denna resa med rätt människor, sådana som har massor av olika perspektiv på hur vi lyckas med innovation i våra egna företag. Denna resa påverkade mig, och nu ska vi alla se till att den även påverkar dig!

Blog moderation guidelines and term of use