Martin Högenberg

Upplevelsen som får vanemänniskor att innovera

Om du vill få saker att hända ska du sätta samman ett lag av olika kompetenser och utmana dem i att experimentera i hur de utvecklar sina idéer. Grunden i innovationsarbetet på CGI är att vi upplever tillsammans med våra kunder. Därför har vi nyss genomfört CGI InMoment i Göteborg, där vi utmanade oss själva tillsammans med kunder och studenter. CGI InMoment är en innovationsaktivitet där kunder, studenter och CGI-medlemmar samverkar, experimenterar och utmanas i att skapa idéer som leder företag och organisationer framåt.

Upplevelsen som får vanemänniskor att innovera

För oss och våra kunder är innovation en kritisk en fråga om framtida affärer, där framtiden i vår värld ständigt är ett steg närmare oss än den var igår, detta i takt med att farten ökar i hur vi tillgängliggör innovationer. Vi måste våga experimentera med hur vi hittar och utveckla innovationer. På CGI InMoment ställs deltagarna inför övningen att tvingas göra vissa saker under arbetet med sina idéer. En av dessa är att ringa människor externt som du tror har mycket att tycka om din idé. Det blev blandning av kända bloggare och hjärnkirurger, alla mycket glada för att dela med sig av sina erfarenheter och tankar. De flesta människor jag träffar är fantastiska i detta område, vi är många som älskar att prata om våra idéer, se det som en möjlighet i innovationsarbetet.

“It´s cool. But so what?” är några ord som kommer från en chef på en av de mest hypade innovationsbyråerna, Fahrenheit 212. Detta ligger ganska väl i det vi tävlar om på CGI InMoment. Pris delades ut till Best in Show (It´s cool) och till bästa affärsmodell, teknik och användarupplevelse (But so what?). Laget som vann Best In Show har en idé om hur man använder Digital Storytelling tillsammans med Ibeaconteknik för att ge en ny efter upplevelseupplevelse.

När vi utvärderat CGI InMoment får vi fantastisk respons. Deltagarna gillar möjligheten att arbeta i diversifierade lag och på sättet de utmanas att göra tvingande aktiviteter i genomförandet som de annars inte hade gjort. På frågan om vad man tyckte om CGI InMoment fick vi 8,5 på en 10 gradig skala. Under dagen arbetade vi med två teman, IBeacon och hälsa, två vitt skilda områden, ett där vi utgår från teknik och letar innovationer, och ett där vi utgår från en bransch, det var en bra valmöjlighet tycker deltagarna. Eftersom vi hade temat hälsa, så var allt mat på detta temat, det var RawFood. Många tycker det var ett kul grepp, men många tyckte det var en för stor omställning mot deras vanliga vanor.

Vi är vanemänniskor och vi förändrar oss inte på en dag, men vi förändrar oss med en upplevelse. Med CGI InMoment vill vi utmana oss själva och vår omgivning i hur vi upplever innovationsarbete tillsammans. Vi måste bli mer vana att handskas med Innovationer, det är roligt och det är en fråga om våra framtida affärer och det börjar ofta med en upplevelse.

Blog moderation guidelines and term of use