Mattias Grönberg

Utgångspunkten är slutanvändaren

Efter många spännande dialoger med kunder kring utmaningarna kring deras digitalisering urskiljer jag just nu två intressanta frågor, som ständigt måste balanseras mot en av digitaliseringens drivkrafter, nämligen att teknikutvecklingen går allt snabbare.

Hur ska vi kunna utvecklas mot att vara en helt kundcentrerad organisation?

Tekniken står bokstavligen inte stilla i kollektivtrafikbranschen. Flertalet bussar som rullar på våra gator är uppkopplade – men om du som konsument laddar ditt busskort på bussen är det inte alltid du kan räkna med att saldot på busskortet uppdateras i realtid. Det krävs att bussen passerar bussdepån för att systemstödet ska uppdateras via en klassisk batch-körning. Alla teknikplattformar måste hänga med i det digitala ekosystemet annars står vi oss slätt mot slutanvändaren och möter inte det som vi så gärna vill säga oss vara: customer-centric.

Vad är de digitala alternativen i en fragmenterad systemmiljö?

Som slutanvändare är vi ointresserade av att vår leverantör må vara organiserad i olika juridiska enheter, vi uppfattar att information och kommunikation från leverantören kommer från ett och samma ställe. Kan man hålla sig kvar på en multi-plattform på systemsidan, och ändå nå visionen om en enhetlig kommunikation via en omni-kanalstrategi med konsumenten?

Utmaningar – visst! Men det finns ett enkelt sätt att börja formuleringen på lösningen – utgå från slutanvändaren. Slutligen kan jag inte låta bli att beröra det mest aktuella som händer i vår omvärld just nu – flyktingkrisen. Som en del av UNHCR:s viktiga arbete bland flyktingar som just nu söker sig till Europa, delar man ut SIM-kort för att de ska kunna kommunicera med varandra, med nära och kära som stannat kvar i hemlandet och för att hitta säkraste flyktvägen mot slutmålet. Det är teknik rakt i handen på slutanvändaren, som möjliggörare för människor i rörelse, och som bidrar till hoppet om en bättre framtid.

Framåt mot en riktigt digital höst!

Blog moderation guidelines and term of use