Media center
Lokala nyheter

Helen Ekstam, Vice President Marketing and Communications

Stockholm, 23 februari 2018 -  



Hos oss på CGI arbetar vi aktivt för  att öka andelen kvinnor inom IT-branchen. Inför år 2025 är den svenska organisationens mål att öka andelen kvinnliga ledare till 50%.

Under ett antal veckor har ni fått träffa våra kvinnliga medlemmar ur den svenska ledningsgruppen och nu har vi till sist kommit fram till Helen Ekstam, Vice President Marketing and Communications.

Helene Ekstam

Helen Ekstam arbetar idag på CGI som Vice President Marketing and Communications. Helene brinner för kommunikationen mellan människor och inledde sin karriär som säljare på Owell som senare förvärvades av VM-data. Här blev hon snart försäljnings- och marknadschef och Helen har följt företaget vidare genom Logica och till sist in i CGI.

Varför valde du att börja jobba inom IT?

Att det blev just IT var en slump. Jag fick en roll inom försäljning av utbildningstjänster inom IT, vilket det på den tiden fanns ett stort behov av. Jag lockades av pionjärandan och att få arbeta med försäljning som för mig i grund och botten handlar om att tillsammans med kunder lösa problem eller skapa nya möjligheter. Och det tycker jag fortfarande är riktigt roligt och utmanande.

Berätta om din karriär!

Det började med en roll som säljare på Owell där jag fick ganska snabbt ta ansvar för vår utbildningsverksamhet i Stockholm. 1995 förvärvades vi av WM-data, där jag så småningom blev försäljningschef för ett affärsområde med användarnära tjänster. När jag senare blev tillfrågad om att också vara marknadschef, var det lätt att svara ja.

Kommunikation mellan oss människor, i alla dess former, är något jag brinner för. Det har burit mig vidare till liknande roller i nästan alla våra verksamhetsområden och till mitt nuvarande ansvar för marknads- och kommunikationsfunktionen i Sverige, liksom medlem i vår svenska ledningsgrupp.

Min egen utveckling har färgats starkt av företagets - ett nordiskt WM-data som blev ett europeiskt Logica till ett nu globalt CGI. På så sätt har jag fått möjlighet att jobba med kunder i olika branscher och med kollegor från olika delar av världen i många olika sorters projekt.

Det har varit, och är, en otroligt spännande resa och ett bra exempel på hur man kan göra karriär inom CGI om man som jag trivs i förändring och i vår entreprenöriella kultur.

Vad är mest spännande med ditt jobb?

För det första: Tiden vi lever i nu där den snabba samhällsomvandlingen är helt samman­länkad med innovativa lösningar och snabbt växande informationstekniker. Att som en del av CGI få vara i hjärtat av de förändringarna är enormt spännande. Och ansvarsfullt. Det vi kan hjälpa våra kunder med, har potential inte bara att lösa enskilda verksamheters utmaningar, utan också vara lösningar för en bättre hälsovård eller ett mer hållbart samhälle.

För det andra: Samma snabba utveckling sker också inom marknadsförings- och kommunikationsområdet. Nya värderingar, generationernas olika sätt att förhålla sig till det digitala och teknikens möjligheter ställer helt och nya krav på hur vi kommunicerar både med kollegor och kunder. Det går fort och det är kul!

Varför bör man välja CGI som nästa arbetsgivare?

CGI är i sig är en enda stor arbetsmarknad och du har nästan oändliga möjligheter att utvecklas. Om du vill. Du kan arbeta inom många olika verksamheter, i olika roller och i olika länder. Eller bo och arbeta i någon av de 30 städer där CGI finns i Sverige, och ändå ha tillgång till världsledande kompetens och lösningar. Och hos oss får du möjlighet att jobba med projekt i framkant, eftersom våra kunder är i framkant.

Vilket råd skulle du vilja ge till unga kvinnliga studenter?

Lyssna och lita på magkänslan. Det du känner ”i magen”, det som verkligen känns rätt för dig, blir bra – oavsett vad andra säger om det.

Men mitt bästa råd fick jag själv av en chef tidigt i min karriär: Våga slarva lite. Allt kan och behöver inte vara perfekt.