Media center
Lokala nyheter

Lufthansa Group väljer CGI som strategisk partner för sin IT-infrastruktur samt tjänster för digital omvandling

Sweden, 25 maj 2018 -  

CGI och Lufthansa Group, Tysklands största flygbolag, har ingått ett femårigt strategiskt partnerskap för leverans av infrastruktur och digitaliseringstjänster. Som en del av Lufthansas flerleverantörsstrategi kommer CGI att förvalta företagets traditionella infrastrukturfunktioner, som dess datacenterdrift och arbetsplats-/nättjänster, samt hjälpa företaget att genomföra sin digitaliseringsstrategi.

Som ett första projekt kommer CGI att ta ansvar för hela driften av Lutfhansas IT-infrastruktur för AirPlusInternational. Genom partnerskapet med CGI, räknar AirPlus inte bara med att optimera kostnadsstrukturen, utan också att dra nytta av innovation och kompetens i den pågående moderniseringen av sitt IT-landskap.

”Detta partnerskap utgör en startpunkt för de framtida infrastruktur- och applikationsprojekt som vi planerar att genomföra tillsammans med CGI”, säger Dr Roland Schütz, CIO på Lufthansa Group. ”Med CGI, har vi funnit en idealisk partner som kan stödja oss i implementeringen av vår digitaliseringsstrategi på lång sikt.”

”Vi ser fram emot samarbetet med CGI i de IT-projekt vi kommer att arbeta under de kommande fem åren”, säger Spencer Hanlon, VD för AirPlus International. ”CGI:s närhet till vårt huvudkontor i Neu-Isenburg och dess höga kvalitetskrav har övertygat oss om att de var rätt partner, tillsammans med deras engagerade och motiverade team.”

”Vår lokala närhet och globala leveransmodell, samt infrastrukturtjänster och digitaliseringsexpertis, gör att vi som partner optimalt kan stödja Lufthansa Group i deras digitala omvandlingsresa”, tillade Torsten Strass, chef för CGI:s affärsenhet Central- och Östeuropa. ”Vi ser fram emot att ytterligare utöka vårt framgångsrika partnerskap med Lufthansa genom gemensamma projekt i framtiden.”