Lojala kunder är kärnan till lönsamma affärer, och ditt mål som återförsäljare bör vara att göra det så enkelt som möjligt för kunden att handla, oavsett om det sker i en fysisk butik eller online. När vi handlar på nätet och inte träffar kunden öga mot öga är det extra viktigt att optimera den totala kundupplevelsen, speciellt eftersom marginalerna inte sällan är låga.

Det finns inte en lösning till hur man skapar en mer lönsam e-handel, utan det är en kombination av många element. Många tror att e-handeln är lösningen till den framtida försäljningen – det är inte nödvändigtvis sant. Framgångsrika och effektiva affärer handlar om att lyckas kombinera den fysiska butiken med onlinebutiken. Först då kan man möta kundens behov på riktigt.

Nedan går vi igenom de viktigaste framgångsfaktorerna som tillsammans bidrar till att skapa en mer lönsam e-handel, en för en.

#1 Skapa digifysiska butiker

I takt med att allt fler fysiska butiker läggs ner krävs det att e-handeln kan kompensera genom att tänka nytt och hitta nya smarta lösningar. Men parallellt med att många fysiska butiker läggs ner blir det allt vanligare att återförsäljare som enbart erbjuder e-handel väljer att utöka sin verksamhet med fysiska butiker. Det beror på att den fysiska butiken och den digitala kan sammankopplas, och lyfta varandra. Det är det här som kallas digifysiska butiker. Det finns flera exempel på företag som lyckats bra med digifysiska lösningar, ett bra exempel är kinesiska Alibaba som på ett framgångsrikt sätt lyckats sammankoppla onlinebutiken med den fysiska butiken genom att fokusera på analys av kunddata, maskininlärning och AI.

Ett annat exempel på ett företag som lyckats bra med detta är skojätten Nike. De har tagit fram ett koncept i New York som går ut på att du enkelt kan reservera de skor du vill prova i appen, i de storlekar du vill prova dem. Därefter läggs skorna i ett fack i butiken, som du låser upp med en QR-kod, för att sedan prova i lugn och ro. Om skorna passar och du bestämmer dig för att köpa dem betalar du lika smidigt genom ett klick i appen.
 

En kille som testar VR

#2 Optimera logistiken – the last mile delivery

Logistiska lösningar såsom robotiserad lagerhantering, smidig frakt och smärtfri retur är avgörande faktorer

Principen “the last mile delivery”innebär att det sista ledet i leveransen, det vill säga slutkunden, är det viktigaste och mest avgörande. Att hitta effektiva lösningar som gör leveransen till slutkunden så smidig och smart som möjligt är en viktig del i jobbet mot att skapa en mer lönsam e-handel. Logistiska lösningar såsom robotiserad lagerhantering, smidig frakt och smärtfri retur är därför avgörande faktorer. Att använda sig av robotiserade och automatiserade logistiklösningar gör inte bara leveranskedjan effektivare och slutkunden nöjdare, ni sparar dessutom mycket pengar – så att ni kan göra lönsamma affärer trots låga marginaler.

En kille som cyklar

3# Samla in data och analysera den

I strävan mot nöjda kunder är steg ett att ni lär er förstå kundernas beteenden, så att ni kan kommunicera med dem på rätt sätt. Att samla in och analysera data om era kunder och deras köpbeteenden är alltså avgörande för att lyckas möta deras behov, men det är också en ypperlig metod för att lära känna er egen verksamhet bättre. Genom att samla in data och analysera den får ni en tydligare bild över hur ni driver er verksamhet och hur ni kan effektivisera processer ytterligare.

När ni analyserar er data kan ni dessutom skräddarsy erbjudanden till era olika kundgrupper. Det innebär att ni kan skapa personifierade digifysiska erbjudanden som kunden enkelt kan ta till sig i mobil och app.

 
Förbättra kundupplevelsen med rätt affärssystem Läs mer om vårt erbjudande här
En skylt där det står Data has a better idea

#4 Använd er av sociala medier

Det är viktigt att skapa buzz om er produkt och ge den ett gott rykte. Ni vill självklart att era produkter syns på rätt ställen som sympatiserar med er image och era värderingar. Ofta utgår vi mer ifrån vad andra tänker och tycker om produkterna vi handlar, än vad vi själva gör. Det är troligtvis därför som sociala medier får allt större betydelse för produkter och produktinformation. Influensers är ett praktexempel på hur ni genom sociala medier kan se till att synas hos er exakta målgrupp, eller nå ut till ett helt nytt segment. Genom att integrera sociala medier med er e-handel kan ni alltså öka era försäljningssiffror, rebranda er verksamhet och se till att synas hos precis det segmentet ni vill nå.

#4 Lova i underkant, leverera i överkant

Kontentan och den absoluta nyckeln för att lyckas effektivisera er e-handel är att kunna se helheten i kundresan, och förstå att alla delar i den måste fungera sömlöst för att slutkunden ska bli nöjd. Alla ovan nämnda faktorer är viktiga nycklar för att få det hela att fungera friktionslöst – så ett gott råd är att sträva efter att få dem alla att samverka sömlöst. Och kom ihåg: för en lyckad affär är det alltid bättre att lova i underkant och leverera i överkant.

En person som tittar på en iphone