Oavsett vilken del av retailbranschen du är verksam inom eller vilket scenario du ser som mest troligt att arbeta med för ditt företag, har vi tagit fram sju rekommendationer för att möta framtidens leveransmöjligheter och krav. 

#1 Konsumtionsinriktad – hela vägen fram

Produkten skapar värde först när den befinner sig på den plats där den ska användas (exempelvis soffan i vardagsrummet, mjölken i kylen) – ta större ansvar för att flytta varan hela vägen.

#2 Flexibilitet – våga testa

Håll din omvärldsanalys uppdaterad och var öppen för innovativa lösningar som lanseras på andra marknader och i andra branscher – våga testa i liten skala och utvärdera löpande.

#3 Samarbeten – nyttja varandra

I framtiden krävs nya typer av leveranssamarbeten mellan retailers som säljer kompletterande produkter och mellan företag som specialiserar sig på leveranser – sök nya sätt att samarbeta.

#4 Transparens – informera konsumenten

Konsumenter förutsätter att de kommer hållas informerade kring leveranstider, lagersaldo och precision – skapa transparens och möjlighet att följa varan.

#5 Personlig – möt konsumenten

Sättet du levererar varor på kan vara en konkurrensfördel – nyttja mötet med kunden genom leveransen till att bli en positiv del av köpupplevelsen.

#6 Variation – situationsanpassa leveransen

Kundens förväntade och föredragna leveransmetod kommer att variera och utvecklas baserat på produkt och situation – de leveransmetoder du erbjuder behöver också variera.

#7 Returer – underlätta för konsumenten

Andelen returer kommer att fortsätta öka - gör det lätt för kunden att returnera varor och se det som en integrerad del av kundleveransen och kundrelationen.