Det första som slår en när man möter Mats Brandt är hans otroliga utstrålning och energi. När han pratar om sin nya roll på CGI som försäljningschef och ledare för offentlig sektor i Sverige, ser man en glöd i hans ögon och ett tydligt driv. Han strävar alltid efter att utvecklas och att bli bättre, ett mindset som även driver honom som ledare.

"Vill man inte bli bättre, så kommer det att bli tufft framöver. Man måste hela tiden utveckla sina styrkor och förbättra sina svagheter, att vilja bli bättre varje vecka är en sund inställning", säger Mats Brandt.

När möjligheten kom att börja arbeta på CGI var det ett självklart val för honom. Han har alltid sett CGI som en stark konkurrent till sin tidigare arbetsgivare Tieto, där han arbetade som chef inom offentlig sektor.

Mats Brandt
Mats Brandt

"Jag har alltid ansett att CGI har en mycket bra domänkompetens på de områden och industrier de går in i, med bra lösningar mot de prioriterade industrierna. När jag fick frågan från CGI kände jag att rollen passade mig perfekt; att få jobba med ansvar för försäljningen inom Sverige mot alla branscher och tillika ansvarig för offentlig sektor. Att få möjligheten att hitta synergier mellan olika branscher triggar mig väldigt mycket".

Man kan inte bara digitalisera en process, man måste våga utmana och förändra arbetssätt

Mats ser sin nya roll som en spännande utmaning och tänker dra nytta av den grund CGI redan har inom försäljning – målsättningen är att CGI Sverige skall ha en försäljning i världsklass.

"Vi kommer självklart att dra nytta av den grund CGI redan har, för CGI gör väldigt mycket bra saker. Men mitt uppdrag är att vi ska bli ännu bättre inom försäljning och att vi vinner ännu fler affärer. Vi ska också bygga vidare på det starka varumärket som CGI har inom offentlig sektor med målsättningen att ta oss till nästa steg".

Enligt Mats är CGI idag en känd aktör inom offentlig sektor men enligt Mats egna motto kan man alltid bli bättre.

"CGI är ju redan störst inom statliga verk och myndigheter men målet är att vi ska vara störst och ledande även på regioner och kommuner. Det ska vara självklart att kontakta CGI när viktiga sakfrågor ska diskuteras. När det diskuteras viktiga samhällsfrågor inom ramen för IT och verksamhet ska CGI vara en självklar partner. En partner som kan uttala sig kring dessa sakfrågor inom branschen, det är mitt absoluta mål".

Utmaningar inom offentlig sektor

"De utmaningar samhället står inför idag inom offentlig sektor är stora. Vi blir allt äldre och kräver mer vård under en längre tid, samt flyttar in till storstäderna. Det gör att samhället ställs inför stora prövningar. Vi måste hitta teknologiska lösningar för att kunna stå upp mot dessa utmaningar. Här tror jag att vi som aktör måste vara ännu tuffare mot våra kunder och potentiella kunder. Vi måste utmana gamla sätt att arbeta och utmana strukturer på ett helt annat sätt än vi har gjort tidigare. Gör vi inte det, så kommer vi inte kunna ta del av de fördelar som ny teknik ger".

Mats säger att man inte bara kan digitalisera en process, man måste våga utmana och förändra arbetssättet bakom processen. Annars får man inte full effekt på ny teknik. Det är väldigt lätt att säga, med är svårt att genomföra.

"Det är väldigt många som pratar om just det här, med väldigt få som utmanar gamla sätt att arbeta och gamla strukturer. Det är något jag vill göra inom mitt arbete på CGI".

Lagsport inom idrotten är densamma på en arbetsplats

Intresset inom IT är inte det enda som driver Mats, han har även ett stort sportintresse och har varit ledare och tränare större delen av sitt liv. En erfarenhet han även tar med sig in i arbetslivet.

En ledare är också någon som måste vara duktig på att skapa en tydlig vision. Vart står vi och vart ska vi. Mats menar att det är oerhört viktigt att alla vet vad just deras insats betyder. Men det är också viktigt att skapa ett mindset i sitt team där man vågar dela med sig och öppna upp sig själva.

"Det jag menar är att det finns i varje team oavsett storlek, många olika erfarenheter, egenskaper och olika kunskap. Man måste känna att det är okej att säga ”jag är inte bäst på allting, det finns de som är bättre inom det här området”. Då är det viktigt att man säger det så att man alltid har rätt person, med rätt kompetens, på rätt plats ute hos kund. Den atmosfären tror jag är väldigt viktigt att skapa för en modern ledare idag".

Inkludering och mångfald är något som också är tydligt i Mats ledarskap. Något han ser som en självklarhet för att lyckas.

"Idag är det en konkurrensfördel. Man måste vara inkluderande. Man måste ha mångfald i sina team, det är en konkurrenskraft. Dagens ledarskap handlar om att skapa team med bäst fortsättningar för att göra ett bra resultat. Då måste man också ha personer från olika länder, äldre, yngre, kvinnor, män och oliktänkande".

Mats erfarenhet har också bevisat för honom att ett team som är inkluderande och har mångfald genererar en bättre tillväxt, bättre vinst, bättre kundnöjdhet samt bättre medarbetarenöjdhet.

En enkel formel som jag verkligen tror på: nöjda kunder + nöjda medarbetare = lönsam tillväxt

Mats hade hört att det fanns starka kompetenser inom företaget. Något han säger sig fått bekräftat gång på gång efter bara en vecka på CGI.

"Jag imponeras av all den kompetens som finns här på CGI. Jag har träffat många mycket duktiga människor. Jag hade höga förväntningar innan jag kom hit, men jag har ändå blivit imponerad. Det finns ett otroligt driv och en vilja att ta nästa steg mot att bli ännu bättre".

Text: Nikita Zeiloth