I en datadriven värld har det aldrig varit enklare att lyssna på kunderna, men hur får du kunden att lyssna på dig? Idag räcker det inte längre att leverera en bra och innovativ produkt. Nej, vi förutsätter i allt större utsträckning, att de produkter/tjänster vi väljer tillför något annat värde, något som gör gott i samhället och samtidigt säger något om vem jag är. Att ta socialt ansvar och visa samhällsengagemang på ett innovativt sätt är att vara relevant, inte minst för dagens unga både vad gäller att välja varumärke och arbetsgivare. En ökad medvetenhet om vår påverkan på gemensamma resurser ger också ett ökat fokus på hållbarhet ur alla perspektiv och en cirkulär ekonomi.

Så hur bygger vi framtidens företag, där vi tar ansvar för vår gemensamma framtid och bygger relation med både medarbetare och kunder? Hur blir vi relevanta, helt enkelt?

En viktig del av lösningen är social innovation, ett breddat innovationsbegrepp som allt fler organisationer nu integrerar i sin kärnverksamhet. Det handlar om innovativa tjänster, produkter, processer, samarbeten och metoder som strävar efter att möta samhällets utmaningar. Komplexa och globala utmaningar såsom klimatet, åldrande befolkning, kompetensförsörjning, urbanisering och utanförskap ställer helt nya krav på verksamheter idag vilket har gett upphov till nya affärer, metoder och samarbeten. Vi ser stora globala koncerner som ingår partnerskap med idéburna organisationer och skapar nya hållbara lösningar som gynnar både affären och samhället i stort. Till slut handlar allt om människor, och som människor är vi sociala varelser som gärna delar en berättelse varför initiativ som gör gott bygger varumärket både internt och externt.

Ett klockrent exempel på hur vi kan skapa möten mellan generationer och kombinera friskvård och fysisk aktivitet med samhällsnytta är Cykling utan ålder, (https://cyclingwithoutage.org/). Initiativet startades av Ole Kassow i Köpenhamn 2012 och idag är spritt i mer än 40 länder, och som Ole säger: Kindness is good for people – and good for business.

Så handen på hjärtat, på vilket vis är din verksamhet relevant?

Vi delar gärna med oss av fler inspirerande exempel och fortsätter dialogen om hur kan vi använda vår kompetens och göra gott – både för affären och samhället!
 

About this author

Picture of Lotta Axelsson

Lotta Axelsson

Innovationsexpert

Lotta brukar säga ”My Passion is People”. Med stor nyfikenhet och varför inte-attityd, utforskar hon gränslandet mellan teknik och människa för att driva utveckling. Lotta har mer än 25 års erfarenhet av att jobba med innovation, kundinsikt, strategi och produktutveckling inom många olika branscher, både ...

Add new comment

Comment editor

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Blog moderation guidelines and term of use