Sedan 2009 råder det konkurrens på den svenska apoteksmarknaden. Det tidigare statliga monopolet Apoteket AB fick nya konkurrenter och det blev även tillåtet att sälja receptfria läkemedel i detaljhandeln. Syftet med avregleringen var att öka tillgängligheten till läkemedel, och ge konsumenterna bättre service samt ett bättre tjänsteutbud. Dessutom ville regeringen sätta större press på de ständiga förhöjda läkemedelskostnaderna genom prispress och konkurrens.

Apotekskedjorna tävlar nu om att lansera sin e-handel och få oss kunder att testa att beställa hem varor över internet. Men vad kommer förändringen bära med sig? Och vad kommer ske med de fysiska apoteken?

Apoteas tillväxt skrämmer

Konkurrenterna har med skräck sett hur Apotea knaprat marknadsandelar. Under de senaste åren har vi överösts av reklambudskapet om hur enkelt vi kan beställa våra mediciner och andra varor med hemleverans från Apotea.

Läkemedels beskaffenhet med mycket små och lätta paket med ett högt värde gör dem perfekta för hemleverans

För en utomstående är det ingen överraskning att Apotea har lyckats så bra med att etablera näthandel på mediciner och andra apoteksprodukter. Genom fokus på leveranskedjan och hela logistikupplägget kan Apotea leverera över hela landet med mycket god service.

Apoteken och e-handel

Läkemedels beskaffenhet med mycket små och lätta paket med ett högt värde, gör dem perfekta för hemleverans. Försändelserna kan i princip skickas i små paket och de flesta får plats i brevlådan. Är det något större paket är det enkelt att hämta ut på närmsta ombud. Men kostnaden för Apotea eller för konsumenten blir i sammanhanget försumbar.

Med Apotea kan vi välja hur vi vill betala för varan, vilket ju är rätt vanligt, men vi kan även välja hur försändelsen ska levereras, till vilken plats och vid vilken tidpunkt. Valmöjligheten gör att vi som konsumenter kan välja vilken service vi önskar och vad vi vill betala för.

De fysiska apoteken tar en ny form

De apotek som har bra lägen med mycket trafik skulle kunna bli pick-up points för e-handel

E-handel apotek

Så vad innebär det för framtiden? Skulle det kunna vara så att 80-90% av all receptbelagd medicin så småningom, när även äldre är vana internetanvändare, kommer säljas över internet? Och vad ska man då ha de fysiska apoteken till?

Det är ju inte bara mediciner som ska levereras till hemmet eller hämtas på en pick-up point. Alla andra varor som vi beställer över internet som exempelvis kläder, husgeråd och verktyg behöver ju plockas upp någonstans. Helst vill vi ju gå till ett ställe och plocka upp allt på samma gång.

På grund av e-handeln är det tydligt att de fysiska apoteken kommer ta en ny form. De apotek som har bra lägen med mycket trafik skulle exempelvis kunna bli pick-up points för e-handel. Det skulle innebära att vi beställer våra varor från en massa olika leverantörer, inklusive apotek, för att sedan hämta varorna på vårt närmsta apotek. I ett sådant scenario skulle vi beställa vår medicin från Apotea för att sedan hämta den på ett utlämningsställe som heter Lloyds Apotek? Då skulle konsumenten dessutom kunna köpa saker som glömts eller behövs just för tillfället. Som en pressbyrå med apoteksprofil.

På Acando jobbar vi med framtidens detaljhandel. Vi har genomfört en studie på apoteksbranschen och undersöker nu framtidens e-handel. Vi kan se scenarion framför oss där apoteken antingen försvinner helt eller tar en ny roll med ett ännu mer spännande och relevant erbjudande. Det enda vi med säkerhet vet är att den som fastnar i nuet riskerar att slås ut. Så fort någon av apotekskedjorna gör en större förflyttning mot nya erbjudanden kommer konsumenterna att följa med. Och de kedjor som stannar kvar i nuet kommer att förlora.

Läs även

Den nya generationens köpmönster →