Mycket finns att vinna på att inte slarva med att hålla kontakten med föräldralediga medarbetare. Den anställda kommer tillbaka till arbetet peppad och uppdaterad, och arbetsgivaren minskar risken att viktiga medarbetare söker sig någon annanstans efter föräldraledigheten. CGI jobbar aktivt med frågan i projektet 'Parental Growth Program' 

Initiativtagare till projektet är Michaela Wåhlberg, idag anställd på CGI. Idén föddes för två år sedan då hon var föräldraledig med sitt första barn och hon upplevde att den dåvarande arbetsgivaren slutade att höra av sig: "Jag blev faktiskt lite bestört. Jag förstår ju att jag inte var fakturerbar eller behövd i samma utsträckning, men varför inte ha mer kontakt med jobbet?" 

Föräldralediga Michaela Wåhlberg sitter med sin sovande bebis i knät och skriver på sin laptop
Michaela Wåhlberg

Michaela engagerade sig allt mer i frågan och utvecklade ett program för föräldralediga, det som nu är 'Parental Growth Program'. Hösten 2018 och våren 2019 bjöd Michaela in föräldralediga till fyra träffar på kontoret i Stockholm. Programmet har därefter haft ytterligare träffar under hösten 2019 och är planerat att fortsätta även under våren.

Träffarna brukar bestå av lunch med en företagsuppdatering, då en chef från CGI berättar vad som är nytt på bolaget, nya projekt och vad som har hänt internt. Därefter följer en inspirationsföreläsning med ett på förhand utvalt tema. Det kan handla om sådant som självledarskap, om verktyg för att optimera sin vardag som småbarnsförälder eller hur man hittar sina USP - Unique Selling Points.

Hittills har eventen varit väldigt lyckade. Både pappor och mammor har kommit och många har uttryckt att det är skönt att ha en legitimitet som professionell person och medarbetare även under föräldraledigheten

Initiativen har hittills drivits i Stockholm och Göteborg, men Michaela vill gärna slå ett slag för att fler CGI-kontor i landet startar liknande projekt.