Sedan 2009 råder det konkurrens på den svenska apoteksmarknaden. Det tidigare statliga monopolet Apoteket AB fick nya konkurrenter och det blev även tillåtet att sälja receptfria läkemedel i detaljhandeln. Syftet med omregleringen var att öka tillgängligheten till läkemedel ge konsumenterna bättre service och ett bättre tjänsteutbud. Dessutom ville regeringen sätta större press på det ständigt förhöjda läkemedelskostnaderna genom prispress och konkurrens.

Apotekskedjorna lever i en tuff konkurrens där branschen konsoliderats till ett antal dominerade aktörer som Apoteket AB, Hjärtat, Kronan och Lloyds. Apoteksgruppen är nyligen såld och alla aktörer är för närvarande ivriga att få igång sin e-handel efter Apoteas framfart på marknaden.

De receptbelagda läkemedlen står fortfarande för över sjuttio procent av omsättningen. Men med hårt reglerade priser krävs försäljning även av andra varor för att lyckas bibehålla lönsamheten. Den höga tillgängligheten som skapats genom många fler apotek och långa öppettider ställer ytterligare krav på nya intäkter. Frågan är vad vi kommer kunna se för utveckling och utbud i framtidens apotekshandel när apoteken behöver bredda sitt sortiment?

Från medicin och skönhetsvård till elektronik

Efter omregleringen  av apoteksmarknaden har samtliga kedjor breddats sitt sortiment. Man skulle kunna tro att de valt lite olika vägar i strävan efter att differentiera sig, och skapa en egen och tydlig profil mot oss konsumenter. När man ser hur deras utbud ser ut kan man fråga sig hur mycket sämre svenskars hud har blivit de senaste åren? Eller om vi helt enkelt har blivit fulare? Samtliga kedjor har breddat sortimentet mot hudvård och kosmetik. Det har skett en tydlig branschglidning och apoteken är fullproppade med hudkrämer från starka varumärken. Sminket har gjort sitt intrång och kedjorna konkurrerar nu med Kicks, Åhléns och Sephora. Lloyds apotek utger sig för att vara hudexperter, Kronan har ett nytt butikskoncept som heter ”Care & Beauty” men de andra kedjorna ligger sortimentsmässigt inte efter.

Apoteken och detaljhandeln

Man kan tycka att vi snart har köpt tillräckligt mycket fina krämer så att huden vid det här laget blivit bra igen. Frågan är vad som kommer hända härnäst? Vi kan redan se hur hälsoprodukter, snacks, nötter och hälsotillskott gjort sitt intrång på hyllorna. Kommer vi i Sverige se en liknande utveckling som i USA? USA:s ledande apotekskedja är CVS med 9700 outlets och 24% i marknadsandel. CVS stod från början för "Consumer Value Store” numera står det för ”Convenience Value Store”. Deras butiker är gigantiska i jämförelse med våra svenska apotek och där säljs det mesta.

På CVS finns en fotoavdelning för framkallning av bilder med tillhörande ramar. Där säljs elektronikprodukter som exempelvis brödrostar, strykjärn, radioapparater och tv, samt vin, sprit och öl och enklare kläder. Och ja, just det. Medicin. Det finns i princip allt som är bra att ha i CVS butiker.

Apotek

Tänk er en liknande utveckling i Sverige. Då skulle man på apoteket kunna köpa i princip allt man behöver förutom mat och kläder (och naturligtvis vin och sprit).

På Acando jobbar vi med framtidens detaljhandel. Vi har genomfört en studie på apoteksbranschen och undersöker nu framtidens e-handel. Vi kan se scenarion framför oss där apoteken antingen försvinner helt eller tar en ny roll med ett ännu mer spännande och relevant erbjudande. Det enda vi med säkerhet vet är att den som fastnar i nuet riskerar att slås ut. Så fort någon av apotekskedjorna gör en större förflyttning mot nya erbjudanden kommer konsumenterna följa med och de kedjor som stannar kvar i nuet kommer att förlora.

Läs även

Den nya generationens köpmönster →